Kaizen ( Japans voor "veranderen naar beter" of "verbetering") is een aanpak in productiviteitsverbetering. De doelstellingen van Kaizen zijn:

  • Het elimineren van verspillingen (muda), i.e. activiteiten die kosten toevoegen maar geen waarde
  • Just in time-leveringen
  • Standaardisering van productie

Een betere definitie van het Japanse gebruik van Kaizen is "uiteen halen en opnieuw in elkaar steken op een betere manier." Datgene wat uiteen gehaald wordt is meestal een proces, een systeem, een product of een dienst.
Kaizen is een dagelijkse activiteit met een doel dat verder gaat dan verbetering. Het is ook een proces dat, wanneer correct uitgevoerd, de werkplaats menselijker maakt: het elimineert zwaar werk (zowel mentaal als fysiek) en het leert mensen de verspillingen in een proces te zien en te elimineren.

Een van de bekendste schrijvers over Kaizen is Masaaki Imai. Hij schreef het boek Kaizen, en het vervolg daarop Gemba Kaizen. Wat vrij vertaald kan worden als verbeteren vanaf de werkvloer.